wen fang si bao wen fang si bao
433
BLOG

Noworoczny podarunek

wen fang si bao wen fang si bao Kultura Obserwuj notkę 3

 

 

Bajka chińska

Nadszedł Nowy Rok – wielkie święto dla wszystkich. Zasiadła rodzina do noworocznej wieczerzy: stary ojciec i trzy córki. Ojciec wypił czarkę podgrzanego wina, popatrzył na córki i rzekł:

– Jak nakazuje zwyczaj, rozdam wam teraz prezenty. Nie są one zbyt cenne, ale każda z was będzie mogła pokazać przy tej okazji, co jest warta.

Mówiąc to wyciągnął zza pasa trzy maleńkie paczuszki i podał córkom. Gdy je rozpakowały, znalazły trzy miedziaki.

Córki pokłoniły się ojcu i podziękowały za prezenty, a ojciec pożegnał się z nimi i poszedł spać.

Wówczas najstarsza powiedziała:

– Na starość ojciec stał się skąpy. Przynajmniej na Nowy Rok mógłby rozpieszczać swoje córki srebrnymi monetami.

A najmłodsza rzekła:

– Każdy podarunek ojca jest cenny. A jeszcze cenniejsza jest mądrość ukryta w jego słowach. Kto chce, zrozumie.

Przeszło dwanaście miesięcy i znów nadszedł Nowy Rok. Tym razem ojciec podarował córkom pasy haftowane barwnym jedwabiem, a o zeszłorocznych prezentach nie było mowy, jakby zapomniał.

Podobnie minął jeszcze jeden rok.

I oto trzeci raz nastało noworoczne święto i ojciec spytał:

– A cóż, drogie córki, zrobiłyście z tymi miedziakami, które podarowałem wam trzy lata temu?

Najstarsza zaśmiała się i rzecze:

– Aj-ja, nie ma co nawet wspominać, ojcze, o tych trzech cukierkach, które kupiłam przed trzema laty za te monetki.

Średnia rozgniewała się:

– I po cóż o tym wspominać. Przez trzy lata zdążyłam już trzykrotnie o tym zapomnieć. Gdzieś zadziałam te monetki tak, że ich teraz nawet znaleźć nie potrafię.

Zaś najmłodsza powiedziała:

– Dzięki ci, ojcze. Ja kupiłam za nie jałówkę.

Siostry zdumiały się:

– Jakżeż można za trzy miedziaki kupić jałówkę?

– A to tak – powiedziała najmłodsza. – Za trzy miedziaki kupiłam żółciutkiego, puszystego kaczaka. Wyrósł on na ładną kaczkę. Kaczka znosiła jajka, które przez całe lato sprzedawałam, a jesienią sprzedałam także kaczkę. Za otrzymane pieniądze kupiłam prosiaka i karmiłam, aż wyrósł duży i tłusty. Sprzedałam go i starczyło akurat na cielaka. Cielak wyrósł na jałówkę i wkrótce będę miała krowę kupioną za trzy miedziaki. 

 

Nasz Nowy Rok według kalendarza gregoriańskiego nie pokrywa się z datą Chińskiego Nowego Roku (Święto Wiosny) według kalendarza księżycowo-słonecznego. W Chinach w bieżącym roku nastąpił 23 stycznia, a w przyszłym roku nastanie10 lutego.

Lecz Chińczycy w okolicy naszych Świąt Bożego Narodzenia obchodzą Dong Zhi – Święto Przesilenia Zimowego (kiedyś z tej okazji cesarze składali ofiary i dziękowali za pomyślność w Świątyni Nieba położonej w mieście wewnętrznym stolicy) – w tym i przyszłym roku przypada 21 grudnia. Tradycyjnie spędza się wtedy czas z rodziną zjadając – wypełnione farszem z czerwonej fasoli lub orzeszków – słodkie kulki ryżowe tang yuan symbolizujące zjednoczenie.

Filmik pokazuje jak się przygotowuje tang yuan, przy okazji wprowadzając atmosferę naszych przedświątecznych kuchennych przygotowań do Wigilii i Świąt Bożego Narodzenia.

 

Bajkę zaczerpnięto z książki Heleny Adamczewskiej „Baśnie i legendy Dalekiego Wschodu”. Instytut Wydawniczy. Nasza Księgarnia. Warszawa 1991r. ISBN 83-10-09338-1. Str. 296 – 298.

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura