Najczęściej powtarzającym się i zarazem najbardziej tajemniczym motywem stosowanym do zdobienia brązowych naczyń (również niektórych przedmiotów rytualnych z nefrytu) za czasów dynastii Xia, Shang i Zhou była zoomorficzna, symetryczna maska taotie. Zajmując centralne miejsce w kompozycji ornamentu przedstawia potworną głowę z masywnym pyskiem, rozgałęzionymi rogami i ogromnymi, wytrzeszczonymi oczyma. Uosabiając ideę Siły i Potęgi, która wszystko widzi i wszystko wie, była wyobrażeniem Shang Di tj. Praprzodka i Najwyższego Władcy uważanego za personifikację Nieba (Tian).
Zgodnie ze starożytnymi księgami taotie była to głowa ludzi zamieszkujących na południowym zachodzie, mających ciało porośnięte sierścią i głowę przypominającą ryj świński. Z charakteru te osoby były chciwe i złe jak wilki, ograbiały słabych i starych oraz gromadziły wszelkie bogactwa. Nawet istnieje teoria, że jest to głowa niepokornego, żądnego władzy i bogactwa Chi You umieszczana na brązach ku przestrodze hardych wasalów. Według innych interpretacji był to piąty syn smoka, który uwielbiał jeść, a jego wizerunek na zastawie stołowej miał symbolizować dostatniość domu w produkty żywnościowe.
Motyw ten symbolizował siłę władcy i miał odstraszać śmiałków od kradzieży naczyń ofiarnych lub zakłócania przebiegu obrzędów rytualnych.
Oba hieroglify wchodzące w skład określenia tao tie obejmują pojęcie pożerać, zaś pierwszy może oznaczać tygrysa. Można z tego wnioskować, że na pewno wyobrażało potwora. W odniesieniu do urzędnika cesarskiego pojęcie to oznaczało osobę biorącą łapówki, czyli dręczyciela niszczącego społeczeństwo o niższym statusie.
EPOKA BRĄZU 5
CDN
Notki powiązane:
Epoka brązu – Trzy Dynastie
Wytop brązu
Kultury Erlitou i Erligang
Różnorodność naczyń obrzędowych
Dzwony z brązu
Instrumenty muzyczne w grobowcu markiza Yi
Grobowiec markiza Yi - brązy
Grobowiec markiza Yi - wyroby z laki i nefrytu