Bitwa pod Muye
Bitwa pod Muye
wen fang si bao wen fang si bao
1952
BLOG

Chiński rydwan wojenny

wen fang si bao wen fang si bao Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Najstarsze rydwany (zhan che战车) – dosłownie wojenny pojazd – pochodzące z czasów króla Wu Ding dynastii Shang, znaleziono w 1933 roku na terenie ruin starożytnej stolicy tejże dynastii, Yin. Sześć sztuk pochodzących z grobowca, niemalże w całości, znajduje się w muzeum. Pojazdy te były zgrabne, solidne, lekkie, dobrze wyważone, wygodne i szybkie. Stosowano je podczas ataku oraz pościgu na otwartych polach i równinach, a podczas marszu wojska transportowano nimi materiały oraz tworzyły tarczę obronną wokół obozowisk. Dowódcy natomiast traktowali je, jako mobilne stanowisko dowodzenia i kontroli wojska, jednocześnie dostarczając łucznikom i żołnierzom końcówki uzbrojenia np. do halabard.

Na skryptach wróżebnych jiaguwen (甲骨文) z XIV – XII w. p.n.e. rydwany są określane, jako dwukołowe pojazdy z dyszlem do mocowania koni. Niektórzy uczeni uważają, że rydwan został w Chinach wynaleziony za czasów dynastii Xia (ok. 2070 – 1600 r. p.n.e.) przez ministra Xi Zhong (奚仲), i był już używany w bitwie pod Gan (gān zhī zhàn ) w XXI w. p.n.e.

Przykładem zastosowania rydwanów na większą skalę w wojsku królestwa Zhou jest bitwa pod Muye w 1046 r. p.n.e., podczas której kończyła się dynastia Shang, a rozpoczynała dynastia Zhou. Obok piechoty zdyscyplinowanie jechali walczący na rydwanach, co pewien czas się przegrupowując, aby utrzymać formację. Również z rydwanów korzystali dowódcy, którzy mogli się sprawnie i szybko poruszać po polu walki i ingerować na bieżąco w kolejne zadania.

Okres Wiosen i Jesieni (770 – 476 r. p.n.e.) to czasy, gdy rydwany nadal stanowiły klucz do zwycięstwa. W bitwie pod Yanling w 575 r. p.n.e. pomiędzy państewkami Chu i Jin, brak odpowiedniej organizacji posługiwania się wozami bojowymi i współpracy z piechotą doprowadził do klęski państewka Chu. Mobilność rydwanów po krawędzi formacji umożliwiała jak najbardziej efektywne działanie wraz z szybkim pościgiem wroga. Apogeum zastosowania rydwanów, jako potężnej broni, rydwany osiągnęły w końcu Okresy Walczących Królestw (471 – 221 r. p.n.e.), kiedy wzrosło korzystanie z kusz oraz zastosowanie łucznictwa w kawalerii. Nadal rydwan służył, jako stanowisko dowodzenia oficerów. Jako wozy pancerne były wykorzystane przez dynastię Han w bitwie pod Mobei w 119 r. n.e. podczas wojny chińsko-Xiongnu.

Starożytny chiński rydwan był zazwyczaj pojazdem dwukołowym, ciągnionym przez dwa lub cztery konie, przymocowanych do dyszla o długości 3 m, pierwotnie prostego, później dwustronnie zakrzywionego. Drewniane koła o średnicy 1,2 – 1,4 m były zamontowane na osi o długości 3 m, zakończonej brązowym kołpakiem. Szprych w kole było: 18 – za czasów dynastii Shang, 18 – 26 za dynastii Zhou, a 25 – 28 za Okresu Wiosen i Jesieni. Ciągniony wózek był drewniany o 1m długości i 0,8 m szerokości, z otworem z tyłu zapewniającym dostęp żołnierzom. Od Okresu Wiosen i Jesieni konstrukcja była modernizowana, aby konie ciągnące wóz mogły wkładać mniejszy wysiłek, a jednocześnie zwiększając prędkość jego poruszania. Wówczas wzrosła szerokość wozu do 1,5 m umożliwiając żołnierzom swobodę ruchu. Dyszel, kołpak i jarzma były wykonywane z odlewów miedzianych, zwiększając stabilność i trwałość rydwanu. Były trzy rodzaje konstrukcji: złote () – zapewne dla dowódców, atakujące () i broniące ().

Załoga składała się z trzech rodzajów wojowników: woźnicy odpowiedzialnego za jazdę (御者), łucznika lub kilku łuczników ( ), których zadaniem było dosięgnąć wroga z dystansu oraz obrońcy rongyou (戎右). Przewożona broń była krótkiego- i dalekiego zasięgu; najważniejsze jednak w walce były: sztylet-topór GE () osadzony na trzymetrowym drzewcu. Broń ta miała z jednej strony ostry sztylet, zaś z drugiej głowicą AX. Dzięki temu można było operować bronią poprzez wywijanie oraz kłucie. W Okresie Wiosny i Jesieni zostało zastąpione halabardą JI (), która miała ostrze włóczni, siekierę i sztylet. Dowódcy byli wyposażeni w sztylet z brązu. Żołnierz był wyposażony w skórzany pancerz, sporadycznie miedziany i nosił tarczę DUN () wykonaną ze skóry lub brązu. Łucznik był uzbrojony w łuk GONG () lub kuszę NU (). Konie rydwanu zaczęły nosić zbroję ochronną podczas okresu Wiosny i Jesieni. Gdy powóz nie był zaangażowany w kampanię wojskową, używano go, jako pojazd transportowy.

Również w wojsku miał zastosowanie rydwan naprowadzający, utrzymujący kierunek południowy bez względu na obrót pojazdu. Przypisuje się pierwsze zastosowanie jego podczas wojny Huang Di z niepokornym Chi You, w wojnie pod Zhuolu. Pierwsze potwierdzone informacje podają, że pojazd został zastosowany przez Ma Yun (ok. 200 – 265 n.e.) z państwa Cao Wei okresu Trzech Królestw, na kilka lat przed użyciem nawigacji z kompasem. Pojazdy tego typu były używane aż do XIV wieku n.e.

Król Wuling Zhao (panowanie 340 – 295 r. p.n.e.) stale nękany przez Donghu (mongolskie koczownicze plemiona), zaczął zauważać nieporęczność rydwanów i doceniać zalety lekkiej kawalerii podczas działań wojennych. Dzięki temu zapoczątkowano reformę zwaną, jako „noszenie stroju koczowniczego ludu Hu i strzelanie z łuku z konia” (胡服骑射), co miało zwiększyć efektywność walki w wojsku Zhao. Tendencja ta zmieniła proporcje pomiędzy kawalerią, rydwanami i piechotą; co z czasem wyszło tylko na plus podczas bronienia się przed najazdami koczowniczych plemion stepowych – no i przyczyniła się częściowo do sukcesu pierwszej dynastii Chin – Qin.

Miłośnikom starej broni chińskiej polecam strony tu i tu oraz film:

Zobacz galerię zdjęć:

Sześć wydobytych rydwanów pod Yin
Sześć wydobytych rydwanów pod Yin Rydwan podczas walki Rydwan z czasów dynastii Han Rydwan pancerny Elementy rydwanu Sztylet-topór GE Sztylety-topory Nasady halabardy

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura