wen fang si bao wen fang si bao
303
BLOG

Traktat gospodarczy

wen fang si bao wen fang si bao Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 0


Guan Zhong jest uznawany za autora Guan Zi, (管子), co można przetłumaczyć jako Mędrzec Guan. To najwcześniejsza znana książka o legalizmie i ekonomii starożytnych Chin, która obejmuje politykę, ekonomię i filozofię, w tym finanse, bankowość, handel, podatki i inne ważne aspekty z dziedziny gospodarczej, mające wpływ na rozwój całej domeny starożytnych Chin. Znaczna część książki wskazuje środki służące rozwijaniu procesów ekonomicznych, natomiast metafizyka zajmuje jedynie jej niewielką część.

image

Pierwotnie był to zbiór filozoficznych traktatów dotyczących rządzenia w państewku Qi podczas Okresu Wiosen i Jesieni, zapisany na deszczułkach. Tekst ma ponad 135 tysięcy znaków i jest jednym z najdłuższych ówczesnych czasów. Do dziś z pierwotnie istniejących 86, zachował się tekst o strukturze 76 piān (rozdziałów), będących składnikami 24 juǎn (zwojów). Ponadto wolumin jest podzielony na osiem części o różnej długości, gdzie znaczenie podziału nie jest jasne, a być może jedynie wynika z rejestrów.

image

Obecny kształt Guan Zi jest znaną kompilacją tekstów genialnego kanclerza oraz różnych autorów działających przez kilka kolejnych stuleci w dużej mierze związanych w powstałą w IV w. p.n.e. Akademią Jixia funkcjonującą w stolicy państewka Qi, Linzi. O autentyczności pochodzenia tekstów pisał w 26 r. p.n.e. uczony Liu Xiang dynastii Han, który zajmował się opracowywaniem istniejących tekstów klasycznych i filozoficznych. W swej działalności, krytykując bieżącą politykę, odwoływał się zarówno do klasyków, jak i przepowiedni kosmologicznych. Liu Xiang jest uznawany za założyciela tzw. szkoły „starych tekstów” (guwenjia), choć zdradzał wpływy teorii kosmologicznych, takich jak yin-yang, charakterystycznych dla szkoły „nowych tekstów” (xinwenjia).


Większość rozdziałów Guan Zi  traktuje sztukę rządzenia oraz sam urząd władcy, a także sprawy wojskowe i rolnictwo. Kilka rozdziałów dotyczy powiązań filozofii legalistycznej, konfucjańskiej i taoistycznej, co zostało nazwane Huang-Lao (黄老, Żółty-Stary lub Władca-Mistrz czyli Żółty Cesarz i Mistrz Lao) od najbardziej wpływowej chińskiej szkoły myślenia II w. p.n.e. Choć doktryna powstała w państewku Qi, szybko rozprzestrzeniła się na południe, szczególnie do państewka Chu, aby w późniejszych czasach wpłynąć na sposób myślenia uczonych dynastii Han.


Ówcześni myśliciele przywiązywali dużą wagę do ćwiczeń umysłu, nie mniejszą niż do sfery państwowej, co można zauważyć w najstarszym rozdziale opisującym taoistyczne techniki medytacji Nèiyè (內業).Wewnętrzne działania  pokazuje zwolennikowi, w jaki sposób się zrelaksować, jak postępować z ciałem i myślami, aby w ciszy i spokoju odnowić swoje zdrowie psychiczne i fizyczne.


Ten rozdział, jak i Xinshu心術, Baixin白心 zostały napisane przez uczniów Guan Zhong. Natomiast samemu mistrzowi przypisuje się  niektóre cytaty z rozdziałów Mumin 牧民, Shanguogui 山國軌 i Chengma 乘馬 w księgach Hanfeiz i韓非子, Xinshu 新書 i Shiji 史記.

..............................

image

POLECAM Tematyczny spis notek oraz Chronologiczny spis notek tego blogu


Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura